واشینگتن سوریه را به اشغال تهدید کرد
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 


بیل وون اوکن

Bill Van Auken

 

مرکز مطالعات جهانی سازی، 29 آوریل 2013

 

منطقه : خاورمیانه و آفریقای شمالی

مضمون : جنگ ایالات متحده – ناتو

تحلیل : سوریه

 

 



اتهاماتی که روز پنجشنبۀ گذشته کاخ سفید و وزیر دفاع دولت آمریکا به نیروهای دولتی سوریه وارد دانسته، مبنی بر کاربرد سلاح شیمیائی بوده، و در نتیجه واشینگتن را به سوی جنگ نوینی در خاورمیانه هدایت می کند.

یک دهه پس از دولت بوش، که به شکل اندوهباری شناخته شده است، از ترفند و بهانۀ سلاح کشتار جمعی برای اعلام جنگ _ تجاوزکارانه _ علیه عراق استفاده کرد، دولت اوباما نیز خود را برای به کار بستن همین ترفند برای جنگ علیه سوریه و به هدف تعویض رژیم آماده می کند.

روز پنجشنبه، کاخ سفید در نامه ای به اعضای کنگره گزار شداد که سرویس های اطلاعاتی آمریکا کمابیش مطمئن هستند که رژیم سوریه در سطح مختصر از سلاح شیمیائی و به ویژه از گاز سارین استفاده کرده است.

این نامه تهدید اوباما را تأیید می کند زیرا «هر گونه کاربرد سلاح شیمیائی به مثابه خط قرمزی برای اسالات متحده تلقی می شود»، علاوه بر این نامۀ مذکور می گوید که کاخ سفید «این پیغام را به شکل رسمی و خصوصی برای تمام دولت های جهان و برای خود رژیم اسد ارسال داشته است.»

وزیر امور خارجه جان کری گفته است که رژیم سوریه «دو حملۀ شیمیائی» انجام داده است و در ابو ذبی وزیر دفاع، چاک هاگل دربارۀ نامۀ کاخ سفید با روزنامه نگاران  اظهار داشت که کاربرد چنین سلاح هائی «تمام معاهدات را در زمان جنگ نقض می کند.»

یکی از مقامات کاخ سفید به روزنامه نگاران گفت که «در مورد پاسخ ما، تمام گزینش ها روی میز است.»

دلیل بیشتری وجود ندارد که به اعتبار این گزارشات باور کنیم، به همان شکلی که دعاوی دولت بوش مبنی بر وجود لوله های آلومینیوم، کیک زرد (اورانیوم متراکم ) در نیجریه و در آزمایشگاه های متحرک سلاح های شیمیائی واجد اعتبار بیشتری نبود.

امروز، مانند یک دهۀ پیش، این دعاوی نه بیش و نه کم به سادگی به عنوان بهانه برای جنگ تجاوزکارانه برای دفاع از منافع جغرافیای استراتژیک آمریکا در خاورمیانه مطرح می گردد.

پنتاگون 200 سرباز دیگر به مرز اردن و سوریه فرستاده است تا به اصطلاح شورشیان را آموزش دهند. به گفتۀ چاک هاگل «برای بهبود و قاطعانه بودن تصمیم ما جهت هر گونه سناریوی احتمالی.» به گفتۀ مقامات بلند پایۀ آمریکائی که هفتۀ گذشته با لوس آنجلس تایمز گفتگو داشته اند، این سناریوها عبارت است از موضع گیری 20000 سرباز و تفنگدار دریائی آمریکا برای تسخیر سوریه به هدف «امنیت سازی» ذخائر سلاح های شیمیائی در سوریه.

بیانیه های دولت اوباما موجب تحریک سیلی از فراخواست ها و مطالبات حرکت نظامی فوری شد.

همان گونه که می توانستیم حدس بزنیم، اتحادیای که واشیگتن  سرهم بندی کرده بود، با مشارکت اخوان المسلمین و دیگر سیاستمداران تبعیدی  فورا اعلام کردند که قدرت های غربی باید «به سرعت و قاطعانه» واکنش نشان دهد و نشان دهد که خط قرمز اوباما تنها «حرف باد هوا» نبوده است. این اتحادیه که توسط ایالات متحده و هم پیمانانش به عنوان «نمایندگان قانونی مردم سوریه» بازشناسی شده، اعلام کردند که مایل هستند که روی تانک های آمریکائی در سوریه قدرت را قبضه کنند.

سناتور جان مک کین، جمهوری خواه در ایالت آریزونا و نامزد قدیمی ریاست جمهوری فاز اوباما درخواست کرد که موازین «خط قرمز» خود را با برقراری «منطقۀ امنیتی» و «منطقۀ ممنوعۀ پرواز» در سوریه به اجرا گذارد. اجرای چنین طرحی، مستلزم بمباران سوریه توسط ایالات متحده در سطح گسترده و مداخلۀ نظامی مستقیم خواهد بود.

خانم سناتور دیان فینشتاین (دموکرات در ایالت کالیفرنیا)، رئیس جمهور کمیسیون اطلاعاتی در سنا، اعلام داشت که عملیات نظامی باید برای جلوگیری از کاربرد گستردۀ سلاح های شیمیائی انجام گیرد.

انگیزه برای جنگ، آن گونه که تشویق کننده های جنگ مدعی آن هستند هیچ ارتباطی به «سلاح کشتار جمعی» و حفاظت از جان شهروندان سوری ندارد. جنگ آمریکائی علیه سوریه، به همان شکلی که در گذشته در مورد عراق روی داد، مردم را در سطح گسترده تری، حتی بی شرمانه تر از جنگ داخلی و فرقه ای که توسط ایالات متحده ساخته و پرداخته شده به کام مرگ خواهد کشاند، و صدها هزار و حتی میلیون ها قربانی خواهد داشت.


ولی آنچه اهداف واقعی این تدارکات جنگی را توضیح می دهد در بحران دائمی سرمایه داری آمریکا ریشه دارد و برای متوقف ساختن آن الیگارشی رهبرانآمریکائی بر آن هستند تا از نیروی نظامی برای تسلط بر مناطق استراتژیک و غنی از دیدگاه منابع نفتی در خاورمیانه و آسیای مرکزی استفاده کنند.

این سیاست جنایتکارانه قویا تصمیم رژیم آلمان نازی را تداعی می کند که برای نجات سرمایه داری آلمان از بحران سال های 1930 به جنگ تجاوزکارانه و فتح سرزمین های خارجی مبادرت کرد.

تجاوز نظامی علیه سوریه و ایران جنگی خونبارتر از آن چه ایالات متحده در این ده سال گذشته در عراق و در افغانستان به پا کرد خواهد بود. چنین جنگی می تواند به مناطق وسیعتری گسترش یابد و چین و روسیه را که منافع خاص خود را در منطقه در خطر می بینند وارد کارزار سازد.

تنها مردم سوریه و ایران نیستند که بهای این جنگ دهشتناک را باید بپردازند بلکه جمعیت فعال و کارگران و کارمندان آمریکائی با فدا کردن پسران و دخترانشان که به جنگ فرستاده می شوند و با تشدید سیاست روزه داری علیه سطح زندگی برای پرداخت صورت حساب ها، به شکل دیگری بهای این جنگ را باید بپردازند.

برای جلوگیری از چنین فاجعه ای ضروری خواهد بود که به ایجاد جنبش نوین توده های ضد جنگ و بسیج تشکلات مستقل کارگری در مبارزه برای تحول سوسیالیستی جامعه اقدام کنیم.

 

منبع :

http://www.mondialisation.ca/washington-menace-denvahir-la-syrie/5333286

یادداشت مترجم :

متن حاضر تنها در بخش های مهم آن ترجمه شده و تقریبا نیم صفحه به دلیل تکراری بودن مطالب و کمبود وقت ترجمه نشده است.


May 1st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی